خانه / شیرینی باسلوق / شیرینی باسلوق و سجوق مراغه

شیرینی باسلوق و سجوق مراغه

باسلوق و سجوق از مهم ترین و بزرگ ترین شهرهای استان آذربایجان شرقی است. این شهر علاوه بر داشتن آثار تاریخی که برخی از آن ها به دوران پیش از اسلام باز می گردند؛ از سوغاتی های منحصر به فردی نیز برخوردار است. باسلوق و سجوق، از جمله، منحصر به

فردترین این سوغاتی ها هستند. این شیرینی های سنتی مراغه که بسیار خوشمزه می باشند از عصاره انگور یا به اصطلاح دوشاب تهیه می گردند. در آغاز فصل پاییز، باغداران مراغه ای پس از برداشت محصول انگور خود که به دلیل آب و هوا و خاک مرغوب، از برترین انگورهای کشور محسوب می شوند، قسمتی از انگور را به دوشاب یا شیره انگور تبدیل کرده و از آن باسلوق و سجوق، تهیه می کنند.

باسلوق و سجوق

باسلوق و سجوق به دلیل طعم ویژه، بسیار مورد توجه توریست ها و گردشگران قرار می گیرد. این شیرینی های خوش طعم، از گذشته های دور در فصل آذرماه تهیه شده تا بتوان با آن در فروردین ماه، همزمان با نو شدن سال از مهمانان نوروزی پذیرایی کرد.

قدمت تولید این محصول در حدود یک قرن است. به طوری که در گذشته های دور در مراغه محله ای با نام سجوقچی ها وجود داشته که کار اصلی آن ها تهیه سجوق و باسلوق بوده است. این موضوع نشان دهنده اصالت این شیرینی های سنتی در مراغه است.

فرق باسلوق و سجوق

این شیرین های سنتی مراغه، از دوشاب و یا شیره ی انگور ویژه مراغه، همراه با مقداری نشاسته و مغز بادام خوشمزه یا در برخی مواقع از گردو و دیگر طعم دهنده های متنوع تهیه می گردد. تهیه این شیرینی ها که در اواخر پاییز و اوایل زمستان

است، بسیار وقت گیر بوده و در حدود یک ماه به طول می انجامد. البته باید خاطر نشان کرد که این سیر طولانی مختص به تهیه شیرینی در منزل است. اگر این شیرینی جات در کارگاه های شیرینی پزی تهیه شوند؛ مطمئنا زمان کمتری را به خود اختصاص داده و در حدود دو هفته تهیه خواهند شد. باسلوق (باسلیق) و سجوق هر دویشان از نشاسته درست می‌شوند، اما مواد تشکیل‌ دهنده‌شان فرق می‌کند. علاوه بر نشاسته، گلاب و کره و پودر نارگیل و گردو که از مواد تشکیل‌دهنده باسلوق هستند، در تهیه سجوق هم به جز نشاسته از شیره انگور، مغز بادام و گلاب و هل استفاده می‌شود.

طعم دهنده های باسلوق و سجوق مراغه

باید اشاره به این موضوع نیز کرد که تهیه کنندگان باسلوق برای نزدیک کردن این شیرینی با ذائقه های مختلف از طعم دهنده های مختلفی استفاده می کنند. از جمله این طعم دهنده ها می توان به زنجبیل و هل اشاره داشت که به ترکیب به نشاسته و دوشاب اضافه می شود.

مدیر فروش: مجید مهدوی زاده
راه های ارتباطی:
شماره موبایل: 09120688315
کانال تلگرام: shirin_mazeh@
پاسخگویی تلگرام: shirinipasand@
پاسخگویی واتس اپ: 09120688315
اینستاگرام: shirinoone@
پست الکترونیکی: mjd.mahdavi@gmail.com

حتما ببینید

خرید باسلوق کیلویی

خرید باسلوق ارزان کیلویی شب عید

باسلوق بهترین جایگزین تنقلات ناسالم است و بسیار مقوی و مناسب همه سنین می باشد. …

SOCIALICON
SOCIALICON